de komst van christus

Het nieuwe testament is geschreven in het Grieks, een taal die veel expressiever is dan het Nederlands.
Waar wij in het Nederlands hetzelfde woord voor gebruiken, wordt in het Grieks verschillende woorden gebruikt die een diepere laag blootleggen van hetgeen wordt verteld.

Zo worden er in Bijbelteksten die betrekking hebben op de terugkomst van Christus in veel Nederlandse vertalingen vaak maar 2 woorden gebruikt hoewel in het Grieks zes verschillende woorden worden gebruikt in diezelfde Bijbelteksten.

De woorden die in de originele Griekse tekst worden gebruikt om uit te leggen hoe en wanneer we Christus kunnen verwachten, zijn deze 6 woorden:



αποκαλυψις 
φανεροω
επιφανεια
ηκω
παρουσια
ερχομαι

strongs 602
strongs 5319
strongs 2015
strongs 2240
strongs 3952
strongs 2064

ontsluieren / onthullen
duidelijk maken / bekend maken
verschijnen
komen (op een bepaalde plaats)
aanwezigheid
komen (een komen dat bezig is)

Apokalupsis

Het woord apokalupsis komt van apokalupto.
Het zijn eigenlijk 2 woorden namelijk apo en kalupto  ➡  Apo betekent weg en kalupto betekent bedekken.
Apokalupsis betekent dus het wegnemen van een bedekking.
Het woord betekent openbaren, ontsluieren of onthullen.
Het duidt op het zichtbaar worden van wat eerst verborgen aanwezig was.

Petrus gebruikt het woord ook.
De meeste Bijbelvertalingen hebben zijn tekst zo vertaald:

1 Petrus 1:13 (HSV)
Omgord de lendenen van uw verstand,
wees nuchter en hoop volkomen op de genade
die u gebracht wordt in de openbaring (apokalupsis) van Jezus Christus.

Het lijden en sterven van Jezus is vanaf het begin van de schepping al een feit en aan ons bekend gemaakt, maar het werd pas 2000 jaar geleden zichtbaar, dus onthuld, toen Christus Jezus uit Maria geboren werd, op zijn 33e aan het kruis stierf en 3 dagen later weer opstond.

1 Petrus 1:20 (HSV)
Hij is wel van tevoren gekend,
vóór de grondlegging van de wereld,
maar in de laatste tijden geopenbaard omwille van u.

De laatste tijden, ook vaak de laatste dagen genoemd, zijn 2000 jaar geleden bij Jezus Christus ingegaan.
Toen God ons de Heilige Geest gaf, waren de laatste dagen daarom al ingegaan.

Handelingen 2:16 (HSV)
Dit is wat gesproken is door de profeet Joël:
Het zal zijn in de laatste dagen, zegt God,
dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees.

De laatste dagen zijn dus 2000 jaar geleden al ingegaan.  2000 jaar geleden werd Christus aan ons onthuld.
Voor die tijd waren Zijn dood en opstanding al een feit, al vóór de grondlegging van de wereld, en was er veel over Hem geprofeteerd, maar Hij was nog steeds een geheimenis die nog onthuld moest worden.

1 Petrus 1:10-11 (HSV)
Naar deze zaligheid hebben de profeten, die geprofeteerd hebben
over de genade die aan u bewezen is, gezocht en gespeurd.
Zij onderzochten op welke tijd de Geest van Christus, Die in hen was, doelde,
toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat op Christus komen zou.

Jezus Christus werd 2000 jaar geleden onthuld, maar wij leven nu en niet 2000 jaar geleden.
Daarom moet Christus ook nu nog aan ons worden onthuld.

Daarvoor heeft God ons de Heilige Geest en de Bijbel gegeven.
De Heilige Geest onthult Christus aan ons door de Bijbel heen.
Het Boek Openbaring is dan ook niet de openbaring van de antichrist, of van het beest of van grote verdrukking, hoewel deze zaken wel worden genoemd.
Het boek Openbaring is de openbaring van Jezus Christus!

Zo begint het boek ook:

Openbaring 1:1 (HSV)
Openbaring van Jezus Christus…..

De apokalupsis, de onthulling, van Jezus Christus.

Door heel het boek Openbaring heen wordt Christus aan ons geopenbaard en daarmee ook de Vader, want Jezus zei:

Johannes 14:9 (HSV)
Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien!

Maar ook onze identiteit wordt daarmee geopenbaard, want Jezus is de Zoon van God en….

Romeinen 8:16 (HSV)
….de Geest Zelf getuigt aan onze geest dat wij kinderen van God zijn.

In Christus Jezus wordt onze identiteit als zoon van God onthuld.

Phaneroo

Het woord Phaneroo duidt ook op een onthulling, maar het betekent meer duidelijk maken of bekend maken. Jezus zegt:

Johannes 17:6 (HSV)
Ik heb Uw Naam geopenbaard (phaneroo) aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt.

De Nieuwe Bijbelvertaling geeft hier een vertaling weer die dichter bij de grondtekst ligt:

Johannes 17:6 (NBV)
Ik heb aan de mensen die U mij uit de wereld gegeven hebt Uw Naam bekendgemaakt (phaneroo).

Paulus legt in de brief aan de Kolossenzen uit dat hij ook niets anders deed dan Christus bekend maken.
Hij vertelt ons…

Kolossenzen 1:26 (HSV)
…het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest,
maar nu geopenbaard (phaneroo) is aan Zijn heiligen.

Namelijk:

Kolossenzen 1:27b (HSV)
Christus in u, de hoop op de heerlijkheid.

Epiphaneia

Epiphaneia (επιφανεια) is afgeleid van een werkwoord dat schijnen of verschijnen betekent, zoals b.v. een ster die er altijd is, maar ’s nachts zichtbaar wordt.
Het woord wordt gebruikt met betrekking tot de heerlijkheid en de majesteit van de Heer die er altijd al was en die op een gegeven moment verschijnt, dus zichtbaar wordt.

Titus 2:13 (HSV)
Wij verwachten de zalige hoop en verschijning (epiphaneia) van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

We hebben net gelezen waar die heerlijkheid zal verschijnen, namelijk in jóu!

Kolossenzen 1:27b (HSV)
Christus in u, de hoop op de heerlijkheid.

De zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus
verwachten wij dus ín ons.

Door de hele Bijbel heen wordt Jezus aan ons geopenbaard.
En in Jezus leren we God kennen en leren we de zoon kennen.
Door heel de Bijbel heen wordt zo onze identiteit als zoon van God geopenbaard.

Vaak spreken wij elkaar als gelovigen aan op ons gedrag.
Maar gedrag zit aan de buitenkant.

Ons gedrag komt voort uit wie wij denken te zijn.

Ons gedrag komt dus voort uit onze identiteit.
Wanneer wij onze ware identiteit leren kennen, gaan we ons daarom vanzelf anders gedragen.

Daarom zegt Jezus tegen de farizeeërs:

Mattheüs 23:26 (HSV)
Reinig eerst de binnenkant van de drinkbeker en de schotel,
zodat ook de buitenkant daarvan rein wordt.

Met deze nieuwe kennis van identiteit en gedrag en van het woord Epiphaneia kunnen we de volgende woorden van Paulus ook beter gaan begrijpen.

1 Timotheüs 6:11,13,14 (HSV)
Jaag gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtmoedigheid na.
Ik beveel u voor God dit gebod onbevlekt en onberispelijk in acht te nemen,
tot de verschijning (Epiphaneia) van onze Heere Jezus Christus.

Paulus zegt hier:

Jaag alles na wat van God komt, want daarin ligt jouw ware identiteit.
En wanneer je je identiteit als zoon van God hebt gevonden, zal Christus in jou verschijnen.

Jaag dus alles na wat van God komt, net zolang tot Christus in jou verschijnt,
net zolang tot andere mensen Christus in jou gaan zien.
Dan is Christus, die steeds al in jou aanwezig was, zichtbaar geworden.

heko

Heko betekent komen, maar het benadrukt meer de plaats van Zijn komst.
In Openbaring 2 staat bijvoorbeeld:

Openbaring 2:25 (HSV)
Houd vast aan wat u hebt totdat Ik kom.

Wanneer we vanaf hier gewoon doorlezen, komen we 24 verzen verder het antwoord tegen waar Hij zal komen, namelijk in je hart.

Openbaring 3:20 (HSV)
Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop.
Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent,
zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.

Het woord heko kunnen we in Openbaring 2:25 daarom lezen als:

Openbaring 2:25
Houd vast aan wat je hebt totdat Ik in je hart kom.

Lukas laat ons ook een goed voorbeeld zien van de betekenis van het woord heko.

Lukas 13:29 (NBG)
Zij zullen komen (heko) van oost en west en van noord en zuid
en zullen aanliggen in het Koninkrijk Gods.

Ook hier wordt het woord heko gebruikt en de plaats van het komen bekendgemaakt, namelijk het koninkrijk van God. En ook hier gaat het over een komst binnenin onszelf.
Want:

Lukas 17:21 (HSV)
Men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar,
want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.

De heko van Christus is binnenin jou!

Parousia

Het woord parousia is afgeleid van het werkwoord paremi.
Hoewel het vaak vertaald wordt met komen of komende, duidt het niet op de komst van iemand,
maar op iemand die er al is.
Een betere vertaling is dan ook aanwezigheid.

De letterlijke vertaling van parousia (παρουσια) is aanwezigheid.

Het woord wordt 24 keer in het nieuwe testament gebruikt, onder andere in deze bekende tekst in Mattheüs 24:

Mattheüs 24:27 (HSV)
Zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen,
zo zal ook de komst (Parousia aanwezigheid) van de Zoon des mensen zijn.

De vertaling van deze tekst doet vermoeden, dat de Heer onverwachts komt, plotseling, als in een bliksemflits van oost naar west.

Het hier gebruikte Griekse woord voor komst is parousia. Het duidt niet op een plotselinge komst, maar op een komende zijn, een groeiend aanwezig zijn.

Het woord dat met bliksem is vertaald is het Griekse woord astrape. Dat betekent niet bliksem, maar helder licht.
In Lucas 11 is het vertaald met schijnsel.

Lukas 11:36 (HSV)
…als wanneer de lamp het met zijn schijnsel (astrape) verlicht.

Welk helder licht komt altijd van het oosten en schijnt tot het westen?

De bliksem?

Nee!  Het is de zon, het licht van de dag!

De weg van de zon is altijd van oost naar west, overal op aarde.
Zo is ook de komst van het waarachtige Licht en daarom ook de geestelijke weg van de mens die niet zichzelf probeert te rechtvaardigen, maar de rechtvaardigheid, de genade, van God aanneemt.

Spreuken 4:18 (HSV)
Het pad van rechtvaardigen is als een schijnend licht,
dat gaandeweg helderder gaat schijnen
tot het volledig dag is geworden.

Een juiste weergave van Mattheüs 24:27 zou daarom zijn:

Mattheüs 24:27
Zoals de zon vanuit het oosten opkomt en zichtbaar is tot in het westen,
zo is ook de aanwezigheid van de Zoon des mensen.

Als Jezus als het Ware Licht in jou kan opkomen, dan gaat Hij steeds helderder in je schijnen.
Dan ervaren we steeds meer genezing onder Zijn vleugels en groeien we in alle opzichten naar Hem toe (Mal.4:2, Ef.4:15).
Zo zal het vergankelijke met onvergankelijkheid bekleed worden en het sterfelijke met onsterfelijkheid (1Cor.15:51-53).
En zo wordt onze innerlijke mens van dag tot dag steeds nieuwer (2Cor.4:16, Ef.4:24).

De komst van de zoon des mensen is dus niet als een bliksemschicht, maar als een opgaande zon.
Hij komt voor de kinderen van het licht juist niet plotseling (1Thes.5:1-6).
Als Hij opgaat in ons hart, worden wij veranderd naar Zijn beeld van heerlijkheid tot steeds grotere heerlijkheid (2Cor.3:18).

Wanneer je Mattheüs 24:27 nooit eerder op deze manier hebt gelezen, kan dit best een schok voor je zijn
en zou je ervoor kunnen kiezen om je hart hiervoor te sluiten en te zeggen dat het niet waar is.
Ik wil je echter vragen en aanmoedigen zelf te onderzoeken of het klopt wat ik hier laat zien.
Tegelijkertijd is het dus erg belangrijk te onderzoeken of het klopt wat anderen,
op Bijbelstudies, in video’s of in de kerk, jou hebben geleerd.
Ik bid dat je in een diepe relatie met God Zijn stem zal verstaan,
zodat Hij je kan leiden op de zoektocht naar de Waarheid.

De weg van de zon is altijd van oost naar west, overal op aarde.

Gaan we met het Licht mee, van oost naar west, dan bewandelen we in gehoorzaamheid de heilige, smalle, opgaande weg ten leven.

Gaan we tegen het Licht in, van west naar oost, dan zijn we op de weg van het ongehoorzame vlees, van je eigen ik.

Je ziet dit door heel de Bijbel heen terugkomen, zelfs al bij Adam en Eva (Gen. 3:24), maar nog duidelijker bij Kaïn en Abel. Kaïn slaat zijn broer Abel dood.

Genesis 4:16
Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE;
en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden
en hij bouwde daar een stad.

Kaïn trok naar het oosten.
Hij ging zijn eigen weg, tegen het Licht in, steeds verder weg van de zegenende aanwezigheid van God.

Nod betekent dwalen.
Het leven van Kaïn werd één grote omzwerving.

In dat land van dwaling bouwt hij een stad.
Het Hebreeuwse woord voor stad is ir.
Het is afgeleid van een werkwoord dat (be)waken betekent.

Kaïn moest zichzelf zien te beschermen, want hij was van God, de beschermer afgedwaald.

Kaïn laat ons het bouwen zonder God zien, het bouwen in eigen kracht, vanuit het vlees.
Maar….

Psalm 127:1 (HSV)
….als de HEERE het huis niet bouwt,
tevergeefs zwoegen zijn bouwers eraan.
Als de HEERE de stad niet bewaakt,
tevergeefs waakt de wachter.

Niet veel later zien we hetzelfde bij Nimrod en bij Babel gebeuren, maar ook bij talloze anderen tot op de dag van vandaag.

Judas 1:11 (HSV)
Wee hun, want zij zijn de weg van Kaïn ingeslagen.

Het is de weg van west naar oost, tegen het licht in.
Het is de weg….

Efeze 2:2 (HSV)
….overeenkomstig de leefwijze van deze wereld,
overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht,
van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid.

Ook vandaag de dag bouwen wij geestelijke ommuurde steden voor onszelf.
Je kunt daar heel godsdienstig zijn en toch de aanwezigheid van God niet ervaren.
Het zijn steden van religie, maar de relatie met onze hemelse Vader ontbreekt er.
Als je de Weg van Jezus volgt dan zal het licht van Christus als de zon in jou opkomen.

Mattheüs 24:27
Want zoals de zon vanuit het oosten opkomt en zichtbaar is tot in het westen,
zo is ook de aanwezigheid van de Zoon des mensen.

1 Petrus 2:5 (HSV)
Dan wordt je ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis.

Dit geestelijk huis, waar jij en God samen in wonen, staat dan in de stad die je niet zelf hebt gebouwd,
maar die door God is gebouwd  ➡  het Nieuwe Jeruzalem.

Adam en Eva gingen vanuit het paradijs van het westen naar het oosten.
Ook Kaïn trok van west naar oost.
Maar Abram reisde van oost naar west, met het Licht mee, naar het beloofde land.

Genesis 12:7-8 (HSV)
Toen verscheen de HEERE aan Abram en zei: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven.
Vandaar brak hij op naar het bergland ten oosten van Bethel en zette zijn tent op tussen Bethel in het westen en Ai in het oosten.

Abram zette zijn tent op met Bethel naar het westen en Ai naar het oosten.

Bethel betekent huis van God
Ai
betekent ruïnehoop

Abram keerde zich naar het huis van God en keerde Ai de rug toe, de ruïne van de stad in het oosten die hij uit kracht van het vlees had gebouwd.

De tabernakel in de woestijn en later de tempel in Jeruzalem werden ook op een specifieke manier neergezet. Ze waren gebouwd met de ingang aan de oostzijde (Ex.27:13-16, Ez.8:16).

De enige weg, om het heiligdom binnen te gaan,
was van oost naar west, met het Licht mee.

Die weg is een weg van geestelijke groei; van buiten Gods Huis, onwetend en verduisterd in ons denken, tot in het heilige der heilige, de hemel, waar de troon van God staat.

Bij de geboorte van Jezus zien we een aantal wijzen van het oosten naar het westen trekken. Ze trokken net als Abram naar het westen, met de zon mee en vroegen toen ze in Jeruzalem waren aangekomen:

Mattheüs 2:2 (HSV)
Waar is de Koning van de Joden die geboren is?
Want wij hebben Zijn ster in het oosten gezien
en zijn gekomen om Hem te aanbidden.

De wijzen hadden aardse wijsheid opgedaan in het oosten, maar ze keerden die menselijke wijsheid de rug toe en gingen op weg naar….

1 Korinthe 1:24 (HSV)
Christus; de kracht van God en de wijsheid van God.

En jij?

Ga je mee van oost naar west, Gods Geest volgend om de Koning te ontmoeten in de geest, om Hem te aanbidden?
Ben je net zo blij verrast met het verschijnen van de koningsster in je leven?
Ben je bereid om alle aardse wijsheid achter je te laten om Hem te leren kennen,
zodat je straks, of misschien nu al, kunt zeggen:

Filippenzen 3:8-9 (NBV)
Omwille van Hem heb ik alles prijsgegeven;
ik heb alles als afval weggegooid.
Ik wilde Christus winnen en één met Hem zijn!

De Heer Jezus zei, dat Zijn komst, Zijn parousia, Zijn aanwezigheid, zou zijn als een helder licht, dat zou schijnen van oost naar west.

God zegt tegen jou:

Maleachi 4:2 (NBV)
Als je ontzag hebt voor Mijn Naam zal de zon stralend opgaan,
de zon die gerechtigheid brengt en genezing in haar vleugels draagt.

Jesaja 60:1 (HSV)
Sta op, word verlicht, want uw licht komt en de heerlijkheid van de HEERE gaat over u op.
Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken en donkere wolken de volken,
maar over u zal de HEERE opgaan en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden.

Zijn komst van oost naar west is een proces in het verborgene, binnenin jou.
Maar het Licht van die nieuwe dag zal niet verborgen blijven (Mat.5:14).
De komst van Zijn licht zal in alle heerlijkheid gezien worden.  Het schijnt nu al in ons (1Joh.2:8).
De dag van de Heer is al aangebroken!
En op de grote dag van de Heer zal het overal geopenbaard en gezien worden (Op.21:24).
Het zal uiteindelijk ieder mens verlichten (Joh.1:9).

Numeri 14:21 (HSV)
De hele aarde zal met de heerlijkheid van de HEERE vervuld worden!

Volg Jezus op het pad naar de heerlijkheid van God.

Spreuken 4:18 (HSV)
Het pad van rechtvaardigen is als een schijnend licht,
dat gaandeweg helderder gaat schijnen tot het volledig dag is geworden.

Mattheüs 24:27
Zoals het licht vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen,
zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn!

ERCHOMAI

Het zesde woord dat gebruikt wordt wanneer over de komst van Christus gesproken wordt, is het woord erchomai.
Jezus gebruikt het woord in Matteüs 24.

Mattheüs 24:30 (HSV)
Zij zullen de Zoon des mensen zien,
als Hij op de wolken van de hemel komt (Erchomai)
met grote kracht en heerlijkheid.

Hoofdstuk 24 in het boek van Matteüs leert ons veel over de komst van Christus.
Er worden in dat hoofdstuk veel termen gebruikt die in het natuurlijke voorkomen, zoals wolken, bliksem en bazuingeschal.

Wanneer Jezus over Zichzelf zegt dat Hij een deur is, begrijpen we heel goed dat Hij niet een echte deur is, maar dat Hij bedoelt dat Hij de toegang tot de Vader is.

Ook als hij het over schapen heeft,
begrijpen we meteen dat Hij het over de gelovigen heeft, de mensen die Hem volgen.

Hoewel niet letterlijk, is Hij immers de goede herder.

Wanneer Hij echter over wolken, bliksem en bazuingeschal spreekt, denken we vaak direct aan letterlijke wolken, bliksem en bazuingeschal.
Als Hij het ene letterlijk en het andere geestelijk zou bedoelen, zou dat toch erg verwarrend zijn?
Dan komen we echt in de knoop met veel teksten, zoals bijvoorbeeld het laatste vers van het hoofdstuk:

Mattheüs 24:51 (HSV)
Hij zal hem in stukken houwen
en hem doen delen in het lot van de huichelaars;
daar zal gejammer zijn en tandengeknars.

Allereerst is het lastig voor iemand om met zijn tanden te knarsen wanneer hij in stukken is gehakt.
Vervolgens klinkt dit niet als een daad van een liefdevolle Vader wanneer dit in het natuurlijke zou gebeuren.
Nee, we mogen niet zelf kiezen wat we letterlijk en wat we geestelijk uitleggen.

Hebreeën 13:8 (HSV)
Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid!

Jezus communiceert dus nog steeds hetzelfde als Hij altijd deed, namelijk door natuurlijke dingen te gebruiken om ons het geestelijke te leren.

Laten we daarom de Heilige Geest volgen en bidden dat we mogen kunnen horen wat Hij ons duidelijk wil maken.

en

Openbaring 3:18 (HSV)
Zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.

Openbaring 2:17 (HSV)
Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.

Jezus gebruikt de wolken, die voor ons zichtbaar zijn in het natuurlijke, zodat we het geestelijke, het onzichtbare zouden kunnen begrijpen.

God maakt door heel de Bijbel heen Zijn glorieuze aanwezigheid vaak kenbaar door een wolk.
Dat gebeurde al toen Israël aan de uittocht uit Egypte begon:

Exodus 13:21 (HSV)
De HEERE ging vóór hen uit in een wolkkolom om hun de weg te wijzen.

Later krijgt Mozes van God instructies om de tabernakel te bouwen.
Deze tabernakel is een beeld van jou.
Je kunt door deze tabernakel veel leren over jouw identiteit als kind van God.
Als je hier meer over wil leren, kijk dan de video ‘een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’ of doe de studie ervan.
En vergeet niet te abonneren 😉

God had tegen Mozes gezegd:

Exodus 25:8 (HSV)
Zij moeten voor Mij een heiligdom maken, zodat Ik in hun midden kan wonen.

Alle onderdelen van dit heiligdom, de tabernakel, werden door verschillende mensen gemaakt en uiteindelijk werd de tabernakel opgezet en ingericht.

Exodus 40:34 (HSV)
Toen overdekte de wolk de tent van ontmoeting
en de heerlijkheid van de HEERE vervulde de tabernakel.

De wolk getuigt van Gods aanwezigheid in alle heerlijkheid.
Hij is altijd beschermend aanwezig; van de uittocht uit Egypte tot voor eeuwig in het beloofde land!

Dat geldt nu nog steeds, ook voor ons!
Jezus heeft ons uit Egypte, uit de slavernij van de zonde, gered.
De heerlijkheid van God, Christus in ons, leidt ons naar beloofde land om dat te overwinnen en te beërven.
God laat dat aan de hand van zichtbare voorwerpen en gebeurtenissen door de Bijbel heen aan ons zien.

Op 1 Nisan, de eerste dag van de eerste maand (Exodus 40:17), werd de tabernakel voor het eerst opgebouwd.
Het volk van Israël, dat rondom de tabernakel in tenten woonde, kreeg van God de opdracht om te blijven op de plek waar ze waren, zolang de wolk boven de tabernakel bleef hangen.
Op 20 iar, de 20e dag van de tweede maand volgens de Joodse kalender, komt de wolk, en hiermee het hele volk, in beweging (Numeri 10:11).
Dit is precies vijftig dagen nadat de tabernakel, de woning van God, was opgebouwd.

Maar…

Handelingen 17:24 (HSV)
De God Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is,
woont niet in tempels die met handen gemaakt zijn.

God woont in de tempel die Hij Zelf heeft gemaakt.

Dat ben jij!

Jij bent de tabernakel waar God woont.

1 Korinthe 6:19 (HSV)
Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel (een tabernakel) is van de Heilige Geest, Die in u is?

Het natuurlijke beeld van de tabernakel en de wolk heeft daarom een diepe geestelijke betekenis.

Jezus zei:

Johannes 2:19-21 (HSV)
Breek deze tempel maar af, en ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.
Zesenveertig jaar heeft de bouw van deze tempel geduurd, zeiden de Joden,
en u wilt hem in drie dagen weer opbouwen?
Maar hij sprak over de tempel van zijn lichaam.

Onthoud goed dat ook dit natuurlijke beelden zijn om ons het geestelijke te laten zien.

1 Korinthe 12:27 (HSV)
Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.

Jij bent dus het lichaam van Christus en een tempel van de Heilige Geest.
Door de dood en opstanding van Jezus Christus is deze nieuwe tempel opgebouwd.
Deze nieuwe tempel ben jij, de tempel waar God in woont, het lichaam van Christus.
God woont niet in tempels die met handen gemaakt zijn, God woont in jou, de tempel van de Heilige Geest.

Precies 50 dagen nadat Mozes de tabernakel had opgebouwd, de tempel die wél met mensenhanden was gemaakt, kwam de wolk, met daarin de aanwezigheid en de heerlijkheid van God, in beweging.
Nu de wolk in beweging kwam, mochten ook de mensen in beweging komen. De wolk leidde de mensen naar het beloofde land en de mensen volgden de wolk.

In het nieuwe testament zien we de geestelijke vervulling van dit beeld.
Vlak voordat Jezus opgeheven wordt naar de hemel, zegt Hij tegen zijn discipelen dat ze in Jeruzalem moeten blijven.

Handelingen 1:4 (GNB)
Jullie moeten wachten, zei Hij, op wat de Vader heeft beloofd, waarover Ik jullie gesproken heb.

Zij doen wat Jezus geboden heeft en….

Handelingen 2:1-2 (NB)
….toen de dag van de vijftigste vervuld werd, zijn allen op die plek bijeen geweest.
Er geschiedt eensklaps vanuit de hemel een ruisen zoals van een geweldig gedreven ademen
en vult heel het huis waar zij gezeten zijn geweest.

Precies vijftig dagen nadat de tempel was opgebouwd die niet met mensenhanden was gemaakt, kwam de Heilige Geest, de heerlijkheid van God, over de mens.

De mens, als tabernakel van God, werd overdekt door de wolk van God en vervuld met Zijn heerlijkheid.

Precies vijftig dagen nadat Mozes de tabernakel had opgezet, kwam de wolk in beweging en pas toen mocht het volk ook in beweging komen. Jezus droeg Zijn discipelen persoonlijk op om niet in beweging te komen, voordat God in beweging kwam.
Vijftig dagen nadat de tempel was opgezet die niet door mensenhanden was gemaakt, mocht deze in beweging komen.

Net zoals de wolk het volk van God naar het beloofde land leidde, zo leidt de Heilige Geest jou naar het beloofde land.

Hebreeën 1:1-3 (GNB)
In het verleden heeft God vaak en op veel manieren tot onze voorouders gesproken door de profeten.
Nu, in het einde der tijden, heeft hij tot ons gesproken door Zijn Zoon.
Hem heeft Hij alles in bezit gegeven.
De Zoon is de afstraling van Gods heerlijkheid en de afdruk van Zijn wezen.

De heerlijkheid van God in Zijn Zoon werd onder andere zichtbaar bij Jezus toen Hij Petrus, Johannes en Jacobus meenam een berg op.

Mattheüs 17:2,3,5 (HSV)
En Hij werd voor hun ogen van gedaante veranderd.
Zijn gezicht straalde als de zon en Zijn kleren werden wit als het licht.
En zie, aan hen verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken.
Een lichtende wolk overschaduwde hen; en zie, een stem uit de wolk zei:
Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; luister naar Hem!

Op de berg Sinaï had God vanuit de wolk tot Mozes gesproken.

Exodus 24:15 (HSV)
Toen Mozes de berg opklom, bedekte de wolk de berg.
De heerlijkheid van de HEERE bleef op de berg Sinaï rusten.

En nu heeft God tot ons gesproken door de Zoon, die de afstraling is van Zijn heerlijkheid.

We zien de wolk later weer terug wanneer Jezus naar de hemel wordt opgeheven.

Handelingen 1:9-11 (HSV)
Toen werd Hij opgeheven terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.
En toen zij, terwijl Hij van hen wegging, hun ogen naar de hemel gericht hielden,
zie, twee mannen stonden bij hen in witte kleding en zij zeiden:
Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel?
Deze Jezus, Die van u opgeheven is naar de hemel,
zal op dezelfde wijze komen (erchomai) als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.

Jezus wordt verheerlijkt. Hij gaat volkomen op in de wolk, in de wolk van de volle heerlijkheid van de Vader.

Ongeveer 60 jaar later is de apostel Johannes verbannen naar het eiland Patmos. Daar, op dat eiland, laat de Heilige Geest hem zien wat die mannen in witte kleding bedoelden met ’je zal Hem op dezelfde wijze zien komen als je Hem naar de hemel hebt zien gaan’.

En toen de visioenen zich begonnen te ontvouwen, riep Johannes in grote verbazing en met grote vreugde uit:

Openbaring 1:7 (HSV)
Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.

(Ιδου) idou is het Griekse woord dat hier met zie is vertaald. Het woord betekent dat we goed moeten opletten, in de trant van: Let op!, Luister goed!. Idou wordt gebruikt als er een gebeurtenis wordt beschreven die onmogelijk lijkt, maar die toch gaat gebeuren. “Zie, Hij komt …..”.


Hij komt
, het Griekse erchomai, staat hier als tegenwoordig deelwoord, dus: Hij is komende.
Het is een komen dat al bezig is.
De twee mannen in witte kleren zeiden dus tegen de discipelen: Zoals jullie Hem nu naar hemel hebben zien gaan, zo is Hij komende.

De algemene gedachtegang is dat Christus 2000 jaar geleden kwam
en dat Hij later, bij de voleinding van de wereld, weer terug zal komen.
Maar Zijn komst is in het eeuwige nu. Zijn komst is in jou, als tempel van de Geest van Christus,
waarin Hij komende is van heerlijkheid tot heerlijkheid (2Cor.3:18).

Erchomai betekent, dat Hij Zich kenbaar maakt in ons en duidelijk zichtbaar voor iedereen om ons heen.

Erchomai betekent: komen in de zin van verschijnen voor het grote publiek.

Zo verscheen Jezus 2000 jaar geleden voor Israël. Zo verschijnt Hij nu als volheid van Christus in Zijn eigen lichaam; de gemeente.

Eerst openbaart de Zoon Zich dus in het verborgene, binnenin jou.   Net als bij Paulus:

Galaten 1:16
God besloot Zijn zoon in mij te openbaren.

Zo leer je God, de Vader, kennen en zo leer je de zoon, jezelf, kennen.

Efeziërs 4:12-13 (NBV)
Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd,
totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God
een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens,
van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Deze zonen van God worden vervolgens openbaar als de volheid van Christus voor het grote publiek, voor de gehele schepping.

Deze openbaring greep Johannes zó aan, dat hij uitriep:
Zie, idou! Hij is komende….! Erchomai! En ieder oog zal Hem zien!

Romeinen 8:19 (HSV)
Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping
het openbaar worden van de zonen van God!

De wolken in de Bijbel hebben een diepe betekenis.
In de wolken verblijft de heerlijkheid en majesteit van de Schepper van de hemel en de aarde. Het geheim van de betekenis van de wolken zit in hun functie.

Wolken houden water vast en verdelen het over de aarde.

Nu zie je door heel de Bijbel heen het één tegenover het andere.
Bijvoorbeeld de bokken tegenover de schapen, de boom van kennis van goed en kwaad tegenover de boom van het leven en Babylon tegenover het nieuwe Jeruzalem.
Het is het aardse, aardse wijsheid, het denken van het vlees tegenover het hemelse, de wijsheid van God.

Met de wolken en ook het water zie je ditzelfde beeld terugkomen.
Al op de tweede dag van de schepping maakt God een scheiding tussen het ene water tegenover het andere water.

Genesis 1:6-10 (HSV)
God zei: Laat er een gewelf zijn in het midden van het water
en laat dat scheiding maken tussen water en water!
En God maakte dat gewelf en maakte scheiding tussen het water dat onder het gewelf is,
en het water dat boven het gewelf is.
En God noemde het gewelf hemel.
En God zei: Laat het water dat onder de hemel is, in één plaats samenvloeien
en laat het droge zichtbaar worden!
En God noemde het droge aarde en het samengevloeide water noemde Hij zee.

De tweede dag van de schepping is de enige dag waarbij niet staat dat God zag dat het goed was.
Op die dag maakt God scheiding tussen water en water door er een gewelf tussen te plaatsen.
Dit gewelf noemt Hij de hemel.
Op de vierde dag maakt God de zon, de maan en de sterren en plaatst Hij die in dit gewelf.
We zien nu het beeld ontstaan van water boven de hemel en water op de aarde, onder de hemel. Dit water op aarde noemt Hij zee.

Water is een beeld van het woord.  Het is een beeld van hetgeen gezegd wordt.
Het water boven het gewelf is het woord van God, de wijsheid van God.
Het water onder het gewelf is wat de mens zegt, aardse wijsheid.

Jezus is het water van boven het gewelf.
Hij kwam naar de aarde om het water onder het gewelf hetzelfde water te maken als het water boven het gewelf.
Kijk maar eens:

Johannes 1:1,4,14 (HSV)
In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.
En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien,
een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader, vol van genade en waarheid.

Johannes 4:14 (HSV)
Jezus zei: wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven,
zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen.
En het water dat Ik hem zal geven,
zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven.

Jezus is het Woord van God, de wijsheid van God,
het water van boven het gewelf.

Hij kwam als mens op aarde zodat wij de heerlijkheid van God in de eniggeboren zoon van God kunnen zien.

Deze eniggeboren zoon van God is de Christus. Jezus is het hoofd van de Christus en wij zijn het lichaam van de Christus.

1 Korinthe 12:27 (HSV)
Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.

Jezus kwam om ons de waarheid van God te vertellen. Wanneer je van deze waarheid drinkt, zal het tot een bron worden binnenin jou.
Alles wat in Hem is, wordt dan ook gevormd in jou,  Zijn lichaam.

Zo wordt het zoals in de hemel ook op aarde.

Efeziërs 4:12-13 (NBV)
Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd,
totdat wij allen samen door ons geloof
en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen,
de eenheid van de volmaakte mens,
van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Zo wordt de hele aarde vervuld met de heerlijkheid van de Heer.

Numeri 14:21 (HSV)
De hele aarde zal met de heerlijkheid van de HEERE vervuld worden!

Zo ontstaat wat Johannes in de geest al had gezien:

Openbaring 21:1 (HSV)
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde,
want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan.
En de zee was er niet meer.

De zee, het water onder het gewelf, de aardse wijsheid, is er niet meer.
Het is één geworden met het water boven het gewelf, de waarheid van God.

Natuurlijk zijn er mensen die de waarheid van God niet aannemen of de waarheid verdraaien tot een leugen.

2 Petrus 2:17 (HSV)
Deze mensen zijn bronnen zonder water,
wolken die door een wervelwind voortgedreven worden.

Deze mensen zijn wolken die hun doel missen.
Ze houden geen water vast en beregenen niet de aarde zodat het vrucht kan dragen.

Laat je daarom beregenen met het water van boven het gewelf.
Dan wordt dit water een bron van levend water binnenin jou.
Jij wordt dan een wolk gevuld met het water van de waarheid.
Een wolk waarop Christus op aarde komt.

Openbaring 1:7 (HSV)
Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien

Jij bent, samen met alle gelovigen, de wolken waarop Jezus komt.
Onze hoop is daarom niet dat Jezus ooit eens terugkomt, Christus binnenin jou is de hoop op de heerlijkheid.

Kolossenzen 1:27b (HSV)
Christus in u, de hoop op de heerlijkheid.

Mattheüs 24:23 (HSV)
Als iemand dan tegen jou zegt:
Zie, hier is de Christus of daar, geloof het niet!

Want elk oog zal Hem zien….

2 Thessalonicenzen 1:10 (HSV)
….wanneer Hij zal gekomen zijn om op die dag verheerlijkt te worden in Zijn heiligen
en bewonderd te worden in allen die geloven.
Daarom bidden wij ook altijd voor u
opdat de Naam van onze Heere Jezus Christus in u verheerlijkt wordt
en u in Hem, overeenkomstig de genade van onze God en van de Heere Jezus Christus.

Openbaring 22:20 (HSV)
Hij Die van deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom spoedig!
Ja, kom, Heere Jezus!

Scroll naar boven